W tym odcinku podcastu rozmawiamy o tym, jak organizacje pozarządowe mogą realizować swoje marzenia, zacząć planować działalność ekonomiczną oraz przezwyciężyć swoje lęki przed wprowadzeniem działalności odpłatnej.
Na samym początku chcemy zwrócić wam uwagę na podobieństwo między realizacją projektu a działalnością odpłatną w organizacji. Chcesz dowiedzieć się, co ma piernik do wiatraka, koniecznie posłuchaj tego odcinka. Wbrew pozorom jeżeli prowadziliście już działania projektowe w waszych organizacjach, dużo łatwiej będzie wam zacząć sprzedawać.
Po naszym 4-tygodniowym kursie na temat działalności odpłatnej, w którym wzięło udział ponad 160 NGOsów, bardzo dokładnie wiemy, jakie macie obiekcje związane ze sprzedażą w organizacjach. Sen z powiek spędzają wam kwestie związane z formalnościami. Często macie też przekonanie, że działalność ekonomiczna jest sprzeczna z misją społeczną. Boicie się też, że brakuje wam umiejętności sprzedażowych.
Formalności przy działalności odpłatnej
Jeśli chodzi o formalności, organizacje pozarządowe obawiają się, że nie poradzą sobie z prowadzeniem księgowości i nagle wymknie się to spod kontroli. Boją się też kontroli i związanych z nią kar. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że formalności są najmniej ważnym czynnikiem przy wprowadzaniu płatnych produktów i usług. Zwłaszcza, że w każdym województwie jest kila Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej, które mogą pomóc poukładać formalnie wszystkie sprawy. My również służymy pomocą w tej kwestii.
Problemy z negatywnym nastawieniem
Problemy związane z mindsetem sprzedażowym, to obawy przed złym postrzeganiem przez interesariuszy i społeczność wokół organizacji. Często też w same organizacji pojawia się opozycja, która uważa, że organizacje pozarządowe nie powinny sprzedawać. W naszym podcaście mówimy również, jak poradzić sobie z tym aspektem. Dajemy wam też kilka przykładów z naszego doświadczenia.
Brak umiejętności sprzedażowych i biznesowych
Kolejna obawa związana jest z umiejętnościami sprzedażowymi i wiedzą biznesową. Organizacje pozarządowe uważają, że nie mogą konkurować z przedsiębiorcami, którzy mają to we krwi. Zdajemy sobie sprawę, że faktycznie to jest najtrudniejsza część wprowadzania działalności odpłatnej. NGOsy mają o tyle łatwiej, że prowadząc projekty wykorzystują dużo wiedzy potrzebnej do działalności ekonomicznej. Najważniejsze jest zrobienie dobrego planu, który powoli acz konsekwentnie realizowany pozwoli organizacjom pozarządowym z czasem rozwijać umiejętności sprzedażowe i wiedzę biznesową.
W naszym mniemaniu warto zacząć małymi krokami , a działalność odpłatna może być skutecznym sposobem finansowania działalności NGO. Jeżeli masz obawy z nią związane, zapraszamy Cię do grupy na Facebooku Działalność odpłatna w NGO – Klub Lokalnego Działacza. Tam możesz podzielić się z nami swoją każdą obawą i zadać nam każde pytanie. Chętnie podzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem.
