Ten odcinek to kontynuacja poprzednich dwóch, gdzie rozmawiamy o strategii komunikacji. Tym razem skupiamy się na strategii komunikacyjnej w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Facebooku. Mówimy o tym, jak dostosować tę strategię do różnych obszarów działalności organizacji, a także jak podzielić ją na kluczowe tematy i różne rodzaje komunikatów. Warto posłuchać tego odcinka, ponieważ zapewnia praktyczne wskazówki, które pomogą w tworzeniu skutecznego planu komunikacji w mediach społecznościowych.
Pod filmem znajdziesz streszczenie najważniejszych informacji, o których mówiłyśmy w tym odcinku.
Podczas gdy korzystamy z coraz większej liczby platform mediów społecznościowych, skuteczna strategia komunikacji staje się kluczowym elementem dla organizacji, zarówno pozarządowych, jak i biznesowych. W odcinku 14 naszego podcastu kontynuujemy rozmowę na temat strategii, rozpoczętą w poprzednich dwóch odcinkach. Tym razem skupiamy się na mediach społecznościowych, z naciskiem na Facebooka, który jest jednym z najpopularniejszych kanałów komunikacji. To, co omawiamy, można również zastosować na innych platformach. W tym odcinku dostaniecie praktyczne kroki, które pomogą wam stworzyć solidny plan komunikacji w mediach społecznościowych.
Filar strategii a komunikacja
W poprzednich odcinkach poprosiliśmy was o zdefiniowanie pięciu obszarów strategicznych waszej organizacji, czyli tzw. filarów strategii. Te obszary są kluczowe, aby opracować skuteczną strategię komunikacji. To na nich będziemy budować filary waszej komunikacji.
Jak to zrobić?
- Znając obszar waszego strategicznego działania, znajdzie w nim 3 główne tematy, na których oprzecie swoją komunikację. Tematy, które są kluczowe w waszej dziedzinie. Na przykład, jeśli jesteście organizacją pozarządową, która wspomaga inne organizacje pozarządowe w wprowadzaniu działalności odpłatnej, wasze filary komunikacji mogą obejmować obszary formalności, przedsiębiorczość oraz kwestie strategiczne.
- Dodajcie dwa filary, które są powiązane z waszymi wartościami, misją i wizją np. wsparcie kobiet lub dbanie o środowisko naturalne. Dzięki temu wasza komunikacja będzie opierać się na 5 ważnych obszarach.
- W następnym kroku, każdy filar komunikacji dzielimy pięć kluczowych tematów związanych z waszą działalnością. Na przykład, jeśli wasza organizacja zajmuje się aktywizacją NGO do działalności odpłatnej, kluczowymi tematami w obszarze formalności mogą być: przygotowanie do działalności odpłatnej, obszar księgowości, różne typy działań odpłatnych, zarządzanie kosztami oraz regulacje dotyczące NGO. Rozpiszcie 5 kluczowych tematów dla każdego z 5 filarów komunikacji. Dzięki temu pod ręką będziecie mieli 25 tematów, o których będziecie chcieli mówić w swojej komunikacji.
- Teraz, z każdego kluczowego tematu powinniśmy stworzyć pięć różnych rodzajów komunikatów.
- Historie osobiste: To przykłady z życia, które pozwalają pokazać ludziom kim jesteście i jakie problemy macie. Dzięki storytellingowi możecie sprawić, że wasi odbiorcy zidentyfikują się z wami.
- Historie ze społeczności: To opowieści o waszej otaczającej społeczności, innych organizacjach, markach czy osobach, które was inspirują. To dobry sposób na zwiększenie wiarygodności i zainteresowania.
- Narzędzia i tutoriale: W tej kategorii możecie udostępniać praktyczne wskazówki, narzędzia, rozwiązania i tutoriale, które pomogą waszym odbiorcom w rozwiązywaniu problemów.
- Rekomendacje i opinie: To rekomendacje, pochwały i recenzje waszych produktów lub usług, które potwierdzają wartość tego, co robicie. Dają one również wsparcie ze strony innych osób.
- Wezwanie do działania: To moment, w którym zachęcacie waszych odbiorców do podjęcia konkretnej akcji, takiej jak zakup, zapisanie się na konsultację, wzięcie udziału w wyzwaniu itp. To etap, na którym budujecie na zaufanie.
Wykorzystanie Modelu w Praktyce
Model, który przedstawiamy, jest niezwykle elastyczny i można go dostosować do różnych celów i mediów. Warto go wykorzystać nie tylko do treści w mediach społecznościowych, ale także do tworzenia tematów podcastów, email marketingu, strategii komunikacji w innych kanałach oraz konkretnych kampanii. Dzięki niemu w godzinę możecie stworzyć tabelkę z pomysłami na 125 różnych treści. Skąd ta liczba? Mamy 5 filarów, każdy podzielony na 5 kategorii tematów (czyli w sumie 25 kategorii). W każdej kategorii mamy pomysły na 5 różnych rodzajów komunikatów (czyli 25 kategorii po 5 komunikatów).
Ja ten model używam do planowania całej naszej komunikacji. Na nim opieram na przykład dobór tematów do naszego podcastu. Dzięki temu mam pewność, że żadne ważne informacje nam nie uciekną.
A co dalej?
W kolejnym odcinku będziemy kontynuować temat komunikacji, skupiając się na jeszcze bardziej zaawansowanych aspektach tego procesu. Pokażemy wam konkretne narzędzia do tworzenia komunikatów, tak żeby uprościć ten żmudny proces. Wiemy, że wielu z was ma bowiem problem z konsekwentnym mówieniu o tym, co robicie. My chcemy wam to maksymalnie uprościć.